Ilmastolukioiden huoltotauko herätteli sanoista tekoihin

5.12.2022

Mitä toivoisit päättäjiltä ilmastoasioissa? Millaisia ilmasto-onnistumisia sinun koulussasi jo on tehty? Mikä sinua auttaa ilmastojaksamaan?

Esimerkiksi näitä kysymyksiä mietittiin Ilmastolukioiden huoltotauossa joulukuun 1. päivänä Oulun yliopistolla, nautiskellen porkkanakakusta ja toistemme seurasta.

Ensimmäisen osion ohjelmaan kuului:

• Lukiojohtaja Pekka Fredrikssonin puheenvuoro
  • Toisinajattelijamuusikko Jukka Takalon musiikkia
  • Ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalon videotervehdys
  • Yliopistonlehtori Jussi Malilan puheenvuoro, Oulun yliopisto
  • Lukiolaisten Anni Törmän ja Kristo Heikkisen puheenvuorot, Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio

Kahvitauon keskusteluista etä- ja liveporukan kesken nousi esille paljon loistavia esimerkkejä koulujen ilmastoteoista, konkreettisia toiveita päättäjille sekä keinoja jaksaa vaikeidenkin ilmastouutisten keskellä.

Toisessa osiossa saimme kuulla:

• Haukiputaan lukion esimerkkejä ilmastoarjesta
  • Tutkijatohtori ja tietokirjailija Panu Pihkalan puheenvuoron toivosta
  • Oulun yliopiston Atte Räinältä ja Emil Laitilalta ilmastotoivosta ja rakentavasta keskustelusta MOOC-kurssin merkeissä

Lisäksi kerroimme tapahtumassa Ilmastolukiot-hankkeestamme, päivitetystä Koulun korjausopas-sivustosta sekä uusista hankkeista.

Lahjoitimme aktiivisesti hankkeessa mukana olleille tahoille painetun Koulun korjausoppaan käsikirjan: kiitos lukioväki ja yhteistyökumppanit yhteisestä ilmastotyöstä.

Lämmin kiitos kaikille tapahtumaamme osallistuneille sekä ilmastohankkeissamme mukana olleille. Kiitämme rahoituksesta Opetushallitusta ja Oulun kaupunkia. Kiitos myös tapahtuman tiloista Oulun yliopisto, striimauksesta vastannut Kato Media sekä tarjoiluista vastannut Ravintola Napa / Juvenes.

Koko päivän ajatuksista teemme koosteen päättäjille ja kaikelle kansalle ja teemme parhaamme, jotta nuorten vaatimus sanojen muuttumisesta teoksi toteutuisi. Vaikka jokainen voi omilla teoillaan ja omassa yhteisössään edistää kestävää elämäntapaa, aikuiset ovat päävastuussa ekokriisin ratkaisemisesta.

Ole sinäkin osa ratkaisua. #yhdessämuutos

Striimitallenne tulee YouTube-kanavallemme lähipäivinä.

Ilmastolukiot kiittää!