Tarjoammeko tämän päivän lukiossa tietoja ja taitoja, joita tarvitaan tulevilla vuosikymmenillä? Päivitetään yhdessä ilmastotietomme ja ravistellaan oppiainesiiloja. Jos ilmasto ei tunnusta rajalinjoja, niin ei tehdä niin mekään! Oppiainerajat ylittävät lähestymistavat ovat lukion huomispäivää. Ilmastokriisiä mallinnetaan usein luonnontieteellisesti. Mutta tosiasia on, että se haastaa ympäristön lisäksi yhteiskunnalliset rakenteemme, hyvinvointimme, kulttuurimme ja arvomme. Se ei voi siksi olla yhden tieteensektorin asia. Verkostossamme jaetaan eri koulujen jo olemassa oleva ilmastotieto ja hyvät käytännöt sekä luodaan oivaltavasti uutta.

Ilmasto-oppimateriaaleja testattavaksi sivun lopussa!

Miten opetan ilmastosta?

Ilmastonmuutos on viheliäinen, monialainen ja systeeminen ongelma. Ilmastonmuutos on teema, joka kuuluu kaikille ja siten helposti ei kenellekään. Ilmastonmuutosta aiheena, kuten muutakin kestävään tulevaisuuteen liittyvää aihepiiriä, leimaa voimakas arvolatautuneisuus. Siksi aihetta usein vain sivutaan, tai sen käsittely tapahtuu ylikorostetun neutraalisti, faktoja korostaen ja tunteita vältellen.

Voivatko kaikki osa-alueet olla ilmasto-opetuksessa sallittuja?  Saavatko tummatkin tunteet olla mukana matkalla toimintaan ja muutokseen?

Tummien tunteiden pyykkipäivä antoi aineita ilmastotunteiden pesuun. Päivän aikana rakennettiin yhdessä pesuohje, johon kokosimme mietteitä ja muistilistaa siitä, miten ilmastotunteita voitaisiin yhdessä käsitellä. Näkökulmia tuli sekä opiskelijoilta, asiantuntijoilta että opettajilta. 

 

Ilmasto-open info

Ilmasto-opettajat on hankkeen myötä luotu verkosto, joka elää varmasti myös hankkeen jälkeen. Eri aineiden opettajat verkostoituvat yhdessä luomaan uutta ja jakamaan jo hyviä käytänteitä lukion oppimisen arjessa. Ilmasto-opettajat rakentavat ja kokoavat materiaalia, joka suunnitellaan ja testataan erityisesti lukioiden tarpeisiin.

Hankkeen aikana ilmasto-opet kokoontuvat yhdessä pohtimaan materiaaleja ja täydennyskouluttautumaan aiheesta. He toimivat myös oman lukionsa opiskelijoiden tukena ilmastonmuutokseen liittyvissä asioissa, kokoavana voimana ja innostajina.

Tärkeitä päivämääriä

7.-8.11.2019 Luova ilmastoleiri Oulusalon Peuhussa

21.12.2020 Tummien tunteiden ilmastopyykkipäivä Oulussa

8.4.2020    Inspiroiva materiaali-iltapäivä Teamsissa 

15.5.2020 Tulevaisuutta voidaan tehdä – millaista siitä tekisimme? Etäpäivä Teamsissa.

9.9.2020 Iltapäiväpysäkki

5.-6.11.2020 Etäpäivät

15.12.2020 Hiiligrilli-striimaus

Jakso 3. 2020 Ilmastojakso Oulun lukioissa, miksei muuallakin?

 

Tervetuloa mukaan verkostoitumaan! Ota yhteyttä, jos kiinnostuit.

 

Ilmasto-oppimateriaalit

(Näitä sivuja päivitetään vielä ja materiaaleja lisäillään)

Nyt tarjolla laaja-alaisia ilmasto-oppimateriaaleja lukioihin!

Hankkeessamme mukana olevat opettajat ja korkeakouluopiskelijat ovat työstäneet yhteisissä tapaamisissa ja etänä ilmastoaiheisia oppimateriaaleja, jotka on jaoteltu LOPS:n laaja-alaisiin teemoihin. Löydät materiaalit otsikoiden alta linkkeinä ja ladattavina pdf-tiedostoina. Matriisiin on kuvattu mm. ehdotus aiheen työstämiseksi oppitunneilla, taustatietoa ja tavoitteet sekä laaja-alaiset osa-alueet ja oppiaineet, joihin oppimateriaali erityisesti soveltuu. Oppimateriaalien lisäksi lopussa on ehdotuksia koko koulun yhteisiin tapahtumiin.

Käytä sellaisenaan, sovella tai inspiroidu tekemään uusia! Osa materiaaleista on valmiita suoraan käyttöön, osasta saat hyvät suuntaviivat.

Materiaalit ovat täällä väliaikaisesti. Myöhemmin osa materiaaleista siirtyy Koulun korjausoppaaseemme. Jos haluat materiaalisi tänne jakoon muillekin, ota yhteyttä, niin lisäämme tänne materiaalia mielellämme.

Huom! Tulevaan Koulun korjausoppaaseemme työstämme myös Ruoka, Infra-, Liike- ja Asenne-aiheisia tehtäviä lukiolaisille, jotka tähtäävät koulun muuttamiseen, sekä niiden hyödyntämiseen vinkkejä opettajalle. Ruoka-osion demoversio ja vinkit opettajille löytyvät täältä.

Ilmasto-oppimateriaaleja LOPS21-teemoittain

 

Hyvinvointiosaaminen

Ilmastonmuutoksen maisema

Kun ilmastonmuutos ahdistaa

Luonnontilaan palautuminen

Kasvisten syönnin merkitys

Ruokaa ja tunteita

Kestävä kehitys ja arvot

 

Vuorovaikutusosaaminen

Turpeen käytön tulevaisuus

Kirje denialistille

 

Luova ja monitieteinen osaaminen

Ilmastoutopia

Ruokavisioita

Vedenpinnan korkeus

Ruoantuotannon merkityksellisyys

Ruoantuotanto ja tilastot

Pelastaako talous ilmaston

Ilmastotutkimus on matematiikkaa

Päästökompensaatio

Teknologiausko vai kohtuutalous

 

Yhteiskunnallinen osaaminen

Loputon kasvu

Roolipeli paikallisista energiavalinnoista

Suurennuslasissa kaupunkisi ilmastosuunnitelma

 

Eettisyys ja ympäristöosaaminen

Islannin banaanit

Agenda2030 – Sopeutuminen ilmastonmuutokseen

Omaan kulutukseen vaikuttaminen

Energiankulutuksen laskeminen ja säästäminen

Kestävän kiertotalouden jäljillä

Vaateteollisuus ja kestävä kehitys

Kuinka eettisesti syömme

Säätilastot historian valossa

Jääkauden muodostumat ja ilmastonmuutos

Pohjoisen ekosysteemeihin eläytyminen

Soiden maailma

Kansallispuistojen ja luonnonpuistojen merkitys

 

Globaali- ja kulttuuriosaaminen

Arktinen neuvosto

Agenda2030 – YK Kestävän kehityksen tavoitteet

Agenda2030-tavoittteet padletilla

 

Koko koulun tapahtumat ja tempaukset

Pyöräily on ilmastoteko

Kestävyyttä kierrätykseen

Hiilinielujen istutus

Plogging

Maailmansiivouspäivä

Kevätpäivä Arboretumissa

Docventure ilmastoajattelu

5050-hanke

Ilmastopuu

Vinkki Ilmastopakopeli

Vinkki Klimatmöte

Vinkki Luonnonsuojeluliiton ilmastoneuvottelut kouluille

 

Haluatko käyttää itse pohjaa ja suunnitella oppitunteja? Tässä suunnittelupohja oppitunneille.

Lisäksi jo valmiiksi loistavaa ilmastoaiheista materiaalia löytyy esim.