Ilmastolukiot jatkaa Kestävän tulevaisuuden opinvirrassa

16.1.2023

Ilmastolukiot-hanke päättyi virallisesti vuoden 2022 lopussa, mutta toimintamallit jatkavat eloansa sekä pilottilukioissa että muissakin oppilaitoksissa. Tarjoamme edelleen työpajoja, koulutusta, ilmaisia verkkomateriaaleja ja tukea, esim. puheluiden tai Teams-klinikoiden muodossa. Jatkossa olemme osa oululaista Kestävän tulevaisuuden opinvirtaa.

Ilmastolukiot-hankkeessa oli kolme päätavoitetta:

1. Tiekartta-toimintamalli
  2. Koulun korjausopas-verkkoympäristö ilmastoaiheisine tehtävineen
  3. Koulun hiililaskuri -demo

Saavutimme tavoitteet hienosti ja jatkamme tuotoksien hiomista yhdessä lukioiden kanssa. Ole yhteyksissä, jos haluat meidät lähi- tai etävierailulle tai sinulla on jotain kysyttävää.

Yhteisessä opinvirrassa

Runkona oululaiselle kestävyyskasvatustoiminnalle toimii syksyllä Otava oppimisen palveluiden ja yli 100 ihmisen voimin koottu Kestävän tulevaisuuden opinvirta, joka on toimintamalli ja tavoitteisto osallistavaan, toiveikkaaseen ja planetaarista hyvinvointia edistävään kestävyyskasvatukseen. Se kehitettiin aiemman Kestävän kehityksen oppimispolun ja lukuisten haastatteluiden, kyselyiden ja työpajojen pohjalta. Tutustu opinvirtaan lisää täältä.

Kestävän tulevaisuuden opinvirran työryhmässä toimii Ilmastolukioiden Jussi Tombergin ja Paula Ratavan lisäksi kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettaja Tarja Mankinen, Hönttämäen koulun rehtori ja kestävän kehityksen asiantuntija Tero Aho sekä aluepäällikkö Pirjo Koret. Tällä tiimillä sekä seuraavissa hankkeissa jatkamme Opinvirran konkreettisempaa työtä yhdessä lukuisten yhteistyökumppanien kanssa.

Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut sai kunniakseen myös vetää Pohjois-Pohjanmaan ympäristötietoisuustyöryhmää eli Pyryä seuraavat kaksi vuotta 2022-2023. Teemana seuraavina vuosina on Yhteisessä opinvirrassa: toivomme luovamme pysyvät, innostavat ja helpostilähestyttävät tavat tehdä ympäristötietoisuustyötä yhdessä.

Ryhmäkuva ihmisistä
Ryhmäkuva ihmisistä Kestävän tulevaisuuden opinvirran julkaisutapahtumassa Hupisaarilla 16.1.2023. Kuva: Joni Kesti

Kestävä opinvirta – toimintamallit kestävyyskasvatukseen

Opetushallituksen rahoittamat uudet hankkeemme sekä perusopetukseen että lukioon edistävät kokonaisvaltaisen kestävyyden edistämistä oppilaitoksissa. Olemme niissä päätoteuttajina ja kanssamme on lukiopuolella Lappeenrannan kaupunki ja perusopetuksen puolella Hämeenlinnan, Lahden, Lappeenrannan ja Turun kaupungit. Hankkeissa edistetään sekä polkumaista kestävyysoppimista varhaiskasvatuksesta aikuisuuteen että esimerkiksi rakenteiden ja johtamisen muutosta. Oulussa hyödynnämme vasta valmistunutta Opinvirtaa sekä Ilmastolukiot-toimintamallia hankkeiden pohjana. Yleisinä tavoitteina näissä kahdessa hankkeessa on:

1. Rakentaa kokonaiskuvaa ja yhteinen tiekartasto lukioiden kestävyystoimintamalleista.
  2. Luoda paikalliset toimintamallit kestävyyskasvatukseen hankekunnissa – yhteistyöstä ammentaen.
  3. Edistää kestävyyskasvatuksen yhteistyöverkostoa ja yhteistoimintaa paikallisesti ja lukioiden osalta valtakunnallisesti.
  4. Kehittää kestävyyskasvatuksen arviointia kouluissa ja toimintamallien vaikuttavuuden arviointia.

Tiedotamme myöhemmin lisää.

Mukavaa kevättalvea 2023!

Kestävä opinvirta -hankkeen Paula ja Jussi

Kestävän tulevaisuuden opinvirta: tavoitteet eri ikäryhmille kolmesta teemasta, luontosuhteen vahvistuminen, kiertotalous ja ilmasto-osaaminen sekä tärkeitä termejä. www.ouka.fi/opinvirta/