Miten tulevaisuuden kouluun kuljetaan? Mitä siellä syödään? Milloin materia kiertää? Kuinka energiaa säästetään? Koulumme ovat vielä kaukana hiilineutraalista, mutta hoppu on jo kova. Kiersimme 4000 lukio-opiskelijan luona juttelemassa ilmastonmuutoksesta ja pyytämällä heitä mukaan vaikuttamaan. Ilmastopaneelimme keräsi heistä innokkaimmat yhteen yliopisto- ja ammattikorkeakoulu-opiskelijoiden kanssa. Ilmastopaneeli kehitti ja vei käytäntöön keinoja kestävän lukion synnyttämiseksi – koronan asettamissa puitteissa. Opiskelijoiden ilmastopaneeli jäi kauas tavoitteestaan, mutta opetti samalla monta tärkeää asiaa ilmastovaikuttamisen vaikeudesta sekä yhteistyön ja kärsivällisyyden merkityksestä.

Opiskelijoiden ilmastopaneeli oli toiminnassa marraskuusta 2019 kevääseen 2021. Alunperin mukana oli 40 lukiolaista ja vajaat 20 tutoria lukiolaisryhmille. Koronakeväänä 2020 jäljelle jäi enää n. puolet opiskelijoista. Lukiolaisten keskittyessä pakollisiin opintoihin ja ryhmien vähentyessä, ylijääneet tutorit työllistyivät moni muihin hankkeen tehtäviin, kuten kestävän muodin tapahtuman tai oppimateriaalien suunnitteluun.

Toteutuneita projekteja

Tutustu ryhmien projekteihin oheisista jutuista. Alunperin tulossa oli kahdeksan mahtavaa projektia eri aihepiireistä, mutta lopulta mukaan jäi kolme ryhmää. Lisäämme tänne tietoja sitä mukaa, kun projektit valmistuvat. Kiitos mukana vähän ja paljon olleille! Oli ilo tutustua!

Lukiolaisten ilmastolaskuri

Lukiolaisten ilmastolaskuri -projektissa oli mukana sekä Haukiputaan että Limingan lukion opiskelijoita sekä opettaja ja asiantuntijoita tukemassa lukioporukan projektia. Projekti sai alkunsa eri tavalla kuin muut projektit, mutta olennaista kaikissa on ollut lukiolaisten osallistaminen mukaan ja yhteistyö. Lisätietoa esimerkiksi tästä uutisesta.

Lataa Lukiolaisten ilmastolaskuri.

Upper Secondary School Student’s Climate Calculator.

Heal the planet -ilmastopeli

Limingan lukion ilmastoviikko

Myös Oulaisten ryhmämme järjesti ympäristöviikon, jossa oli ilmastoaiheista toimintaa.

Opiskelijoiden ilmastopaneelin tavoitteet

Opiskelijoiden ilmastopaneelissa oli parhaimmillaan:

• 40 lukiolaista ympäri Pohjois-Pohjanmaata
  • 16 korkeakoulututoria kolmesta eri korkeakoulusta (Oulun yliopisto sekä Oulun ja Hämeen ammattikorkeakoulut)

Opiskelijoiden ilmastopaneeli pyrki:

• Muuttamaan lukioita ilmastofiksumpaan suuntaan käytännön teoilla
  • Lukiolaisryhmien projekti-ideoilla vaikuttamaan lukioiden arkeen ja asenteisiin ja sitä kautta myös laajemmalle, kuten päättäjiin, yrityksiin ja yksittäisiin ihmisiin
  • Luomaan lukioille pysyvämpiä ilmastoystävällisiä toimintatapoja
  • Törmäyttämään lukiolaisia eri korkeakouluopintoalojen kanssa
  • Tarkastelemaan ilmastonmuutosta muistakin kuin luonnontieteellisestä näkökulmasta

Opiskelijoiden ilmastopaneeli kokontui:

• 11/2019 – 12/2020 välisenä aikana neljään lähipäivään, joista yksi järjesttiin etänä sekä kolmeen iltapäiväpysäkkiin. Viimeinen tapaamisista piti olla vaikuttamisretki, mutta se jäi valitettavasti koronan vuoksi toteutumatta.

Tarkoitus oli voimaantua, viihtyä ja vaikuttaa yhdessä. Ilmastopaneelin ajatuksena oli jakaa ajatuksia ilmastoasioista, tutustua uusiin lukiolaisiin, korkeakouluopiskelijoihin ja muihin alan asiantuntijoihin sekä vaikuttaa aidosti itseä kiinnostaviin asioihin. Harmittavasti korona vaikeutti ryhmien kokoontumista yhteisen asian äärelle, hankkeen jalkautumista lukioille ja sitä kautta moni projekti kuivui kasaan. Muutamat harvat löysivät korona-ajan keskeltä mahdollisuuden myös projektien edistämiselle. Toivottavasti ajatus ilmastoprojektien tekemisestä jatkuu, vaikka hanke päättyykin!

Koko hankkeemme sekä ilmastopaneeliverkoston tarkoituksena oli tarjota jokaiselle lukiolle tukea:

• Uudenlainen ilmastoverkosto Pohjois-Pohjanmaan lukioiden välillä: vertaistukea, tietojen ja kokemusten vaihtoa, uusia tuttavuuksia ja näkökulmia…vaikuttavuutta
  • Lähipäivät: asiantuntijavierailuja, korkeakouluyhteistyötä, yhteistä ideointia ja käytännön tekoja
  • Sähköinen alusta: tukea tapaamisten välillä ilmastotekojen edistämiseen omalla koululla
  • Kurssisuoritus: rehtorin ja hankkeen kanssa neuvoteltava

Mitä sinä voisit lukiolaisena tehdä?

Tässä pari vinkkiä ensi alkuun ja netti on pullollaan lisävinkkejä:

• Onko koulullasi ympäristöryhmä? Haluaisitko perustaa sellaisen? Tiedätkö aktiivista opettajaa tai opiskelijaa kaveriksesi?
  • Tutustu ruoka-aiheisiin projekteihin ja muuta kouluasi askel kerrallaan! Tarjolla sivuilla myös taustatukea teoille.
  • Tutustu Koulun korjausoppaaseen, joka sisältää lukiokurssin laajuisen osaamismerkkikokonaisuuden ilmastosta. Opas valmistuu kokonaisuudessaan syksyllä 2021.
  • Ota yhteyttä, jos sinulla on ilmastoteko, jonka haluaisit toteuttaa ja tarvitset siihen tukea. 🙂 Opiskelijoiden ilmastopaneelin Insta-tili odottaa ylläpitäjiä ja postauksia!

Opiskelijoiden ilmastopaneeli -tili Instagramissa

• Tili luotiin opiskelijaprojektien jakamiseen muille, mutta korona muutti suunnitelmia
  • Olisitko sinä kiinnostunut jakamaan koulusi ilmastotekoja muille? Oletko sinä muuttanut pienin tai suurin askelin kouluasi ilmastoystävällisempään suuntaan? Kerro siitä kuvin tai videoin, niin jaetaan se sometilille ja lisätään teon vaikuttavuutta! Ota yhteyttä!