Ilmastoverkot on heitetty!

8.11.2019

Syksyn aikana kokoamamme ilmastoverkosto lukio- ja korkeakouluopiskelijoiden sekä opettajien kesken aloitti toimintansa! Mukaan mahtuu toki edelleen, jos kiinnostuit? 🙂

Opiskelijoiden ilmastopaneeli kokoontui ensimmäistä kertaa torstaina 7.11. Oulussa ja virittäytyi teemaan: mitä ilmastotekoja omalla lukiolla tehdään ja mitä voisi tehdä. Havaitsimme, kuinka paljon kouluilla jo tehdään hyviä asioita paremman tulevaisuuden puolesta, mutta toisaalta kuinka paljon olisi vielä kehitettävääkin vaikkapa jätteiden kierrätyksen osalta. Lukioiden toimintakulttuurissa on suuriakin eroja ja toivomme toki, että hanke vauhdittaa lukioita matkalla kohti kestävämpiä toimintatapoja. Tukena lukiolaisilla on eri korkeakoulujen opiskelijatutoreita, jotka auttavat lukiolaisia ajattelemaan projekteja erilaisista näkökulmista sekä kertovat myös oman alansa ratkaisuista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Paikalla oli upeat yli 30 lukiolaista 17:sta eri lukiosta Pohjois-Pohjanmaalta sekä kolmen eri korkeakoulun edustus tutoreissa.

Hankkeen ilmasto-opettajat kokoontuivat puolestaan 7.-8.11. pohtimaan monialaisuutta opetuksessa sekä suunnittelemaan käytännössä monialaisia kokonaisuuksia ilmastoaiheesta – niin oppitunneille kuin verkko-opintoina. Paikalla oli yli 20 aiheesta kiinnostunutta lukio-opettajaa eri aineryhmistä. Asiantuntijavieraaksemme saimme molempiin tapaamisiin ympäristökasvatuksen asiantuntija Sanna Koskisen WWF:ltä. Hän valotti opiskelijoille vaikuttamisen monia mahdollisuuksia ja sitä, mitä kaikkea jo tehdään kestävän tulevaisuuden puolesta. Opettajille Sanna kertoi monialaisuudesta ja ilmiöpohjaisuudesta opetuksessa ja käsitteli mm. ilmastokasvatuksen polkupyörämallia (Tolppanen S., Aarnio-Linnanvuori S., Cantell H. & Lehtonen A. (2017): Pirullisen ongelman äärellä – Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli. Kasvatus 48:5.). Tavoitteena hankkeessa on tuottaa oppimateriaaleja ja verkko-opintoja, jotka tarkastelevat ilmastokriisiä muustakin kuin perinteisestä luonnontieteen näkökulmasta.

Oli upeaa nähdä nuorten pohtivan koulujensa ongelmakohtia ja miettivän aktiivisesti, miten päästäisiin konkreettisiin ratkaisuihin – yhden maapallon rajoissa. Opettajat löysivät yhteisen sävelen, kuinka niinkin laajaa käsitettä kuin ilmastokriisi voidaan käsitellä useasta eri oppiaineesta yhteisen monialaisen kokonaisuuden kautta. Lukioiden uuden opetussuunnitelman laaja-alaiset tavoitteet ja ekososiaalinen sivistys soljuivat sulavasti näihin mielenkiintoisiin kokonaisuuksiin.

Jatkamme ilmastoverkoston kanssa työskentelyä ensi vuoden alkupuolella: toivomme opiskelijoiden ilmastopaneelilta käytännön tekoja lukioiden arkeen, jotka eivät jäisi vain yksittäisiksi tempauksiksi vaan pysyviksi osiksi koulujen toimintaa. Opettajien kanssa jatkamme ilmastoaiheisten verkko-opintojen suunnittelua sekä oppimateriaalien työstämistä ensi vuoden lopulla toteutettavaan ”ilmastokauteen” Pohjois-Pohjanmaan lukioilla. Olennaista työskentelyssämme on yhteistyö korkeakoulujen kanssa: tutkijoiden, korkeakouluopiskelijoiden ja muiden aiheeseen liittyvien hankkeiden kanssa. Lisää tietoa tulossa myöhemmin!

Lämpimästi tervetuloa mukaan verkostoon tai yhteistyöhön hankkeen kanssa! Ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella.