Ilmastoverkot on heitetty!

8.11.2019

Syksyn aikana kokoamamme ilmastoverkosto lukio- ja korkeakouluopiskelijoiden sek√§ opettajien kesken aloitti toimintansa! Mukaan mahtuu toki edelleen, jos kiinnostuit? ūüôā

Opiskelijoiden ilmastopaneeli kokoontui ensimmäistä kertaa torstaina 7.11. Oulussa ja virittäytyi teemaan: mitä ilmastotekoja omalla lukiolla tehdään ja mitä voisi tehdä. Havaitsimme, kuinka paljon kouluilla jo tehdään hyviä asioita paremman tulevaisuuden puolesta, mutta toisaalta kuinka paljon olisi vielä kehitettävääkin vaikkapa jätteiden kierrätyksen osalta. Lukioiden toimintakulttuurissa on suuriakin eroja ja toivomme toki, että hanke vauhdittaa lukioita matkalla kohti kestävämpiä toimintatapoja. Tukena lukiolaisilla on eri korkeakoulujen opiskelijatutoreita, jotka auttavat lukiolaisia ajattelemaan projekteja erilaisista näkökulmista sekä kertovat myös oman alansa ratkaisuista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Paikalla oli upeat yli 30 lukiolaista 17:sta eri lukiosta Pohjois-Pohjanmaalta sekä kolmen eri korkeakoulun edustus tutoreissa.

Hankkeen ilmasto-opettajat kokoontuivat puolestaan 7.-8.11. pohtimaan monialaisuutta opetuksessa sek√§ suunnittelemaan k√§yt√§nn√∂ss√§ monialaisia kokonaisuuksia ilmastoaiheesta – niin oppitunneille kuin verkko-opintoina. Paikalla oli yli 20 aiheesta kiinnostunutta lukio-opettajaa eri aineryhmist√§. Asiantuntijavieraaksemme saimme molempiin tapaamisiin ymp√§rist√∂kasvatuksen asiantuntija Sanna Koskisen WWF:lt√§. H√§n valotti opiskelijoille vaikuttamisen monia mahdollisuuksia ja sit√§, mit√§ kaikkea jo tehd√§√§n kest√§v√§n tulevaisuuden puolesta. Opettajille Sanna kertoi monialaisuudesta ja ilmi√∂pohjaisuudesta opetuksessa ja k√§sitteli mm. ilmastokasvatuksen polkupy√∂r√§mallia (Tolppanen S., Aarnio-Linnanvuori S., Cantell H. & Lehtonen A. (2017): Pirullisen ongelman √§√§rell√§ ‚Äď Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli. Kasvatus 48:5.). Tavoitteena hankkeessa on tuottaa oppimateriaaleja ja verkko-opintoja, jotka tarkastelevat ilmastokriisi√§ muustakin kuin perinteisest√§ luonnontieteen n√§k√∂kulmasta.

Oli upeaa nähdä nuorten pohtivan koulujensa ongelmakohtia ja miettivän aktiivisesti, miten päästäisiin konkreettisiin ratkaisuihin Рyhden maapallon rajoissa. Opettajat löysivät yhteisen sävelen, kuinka niinkin laajaa käsitettä kuin ilmastokriisi voidaan käsitellä useasta eri oppiaineesta yhteisen monialaisen kokonaisuuden kautta. Lukioiden uuden opetussuunnitelman laaja-alaiset tavoitteet ja ekososiaalinen sivistys soljuivat sulavasti näihin mielenkiintoisiin kokonaisuuksiin.

Jatkamme ilmastoverkoston kanssa ty√∂skentely√§ ensi vuoden alkupuolella: toivomme opiskelijoiden ilmastopaneelilta k√§yt√§nn√∂n tekoja lukioiden arkeen, jotka eiv√§t j√§isi vain yksitt√§isiksi tempauksiksi vaan pysyviksi osiksi koulujen toimintaa. Opettajien kanssa jatkamme ilmastoaiheisten verkko-opintojen suunnittelua sek√§ oppimateriaalien ty√∂st√§mist√§ ensi vuoden lopulla toteutettavaan “ilmastokauteen” Pohjois-Pohjanmaan lukioilla. Olennaista ty√∂skentelyss√§mme on yhteisty√∂ korkeakoulujen kanssa: tutkijoiden, korkeakouluopiskelijoiden ja muiden aiheeseen liittyvien hankkeiden kanssa. Lis√§√§ tietoa tulossa my√∂hemmin!

Lämpimästi tervetuloa mukaan verkostoon tai yhteistyöhön hankkeen kanssa! Ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella.