Kirjeitä tuulimyllyn juurelta – Osa 3

10.9.2020

Arvoisa päättäjä,

mallikkaassa naapurikunnassamme Iissä kyseltiin elokuun Ilmastoareenassa, mitä on ilmastokestävä elvytys. Minä kysyn nyt Teiltä, mitä on ilmastokestävä säästäminen? Onko se sitä, että viemme tulevaisuudestaan ahdistuneilta nuorilta yhden tärkeimmistä tavoista vaikuttaa arjessaan ilmastoon: vegaanisen ruoan lukiossa? Miltä nuoresta tuntuu, kun Oulun kaupungin sivuilla esitellään ilmasto- ja ympäristöohjelmia ja sopimuksia, joissa kaupunki on mukana, mutta todellisuudessa peruutetaan pois edelläkävijyydestä? Ilmastoviisaiden ruokapalveluiden karsiminen ei voi olla kaupungin ilmastostrategian mukaista.

Koulujärjestelmämme yksi hienouksista on koulun ruokalasta saatu tasapainoinen ateria. Minkä kolauksen saakaan nuoren mielessä tasa-arvo, kun maapallon kantokykyä ja tulevaisuuden sukupolvia ajatteleva ruokavalio ei ole päättäjien silmissä tärkeä? Kuinka ristiriitaista viestiä kaupunki haluaa näille opiskelukaupunkia ja tulevaisuutensa kotikaupunkia valitseville ja vastuullisille maailmankansalaisille antaa? Vaikka lihansyönnin vähentäminen olisi jo hyvä ilmastoteko, ei tämä päätös mitenkään korosta kasvisruoan hyvyyttä ja tee helpommaksi sen valintaa. Oulun koulujen kasvisruoan tarjonnassa ja valikoimassa kun olisi jo muutenkin paljon opittavaa muilta alueilta.

Onko säästötoimenpiteitä tutkittu aidosti ilmasto- ja kestävyyskriisi yhtenä prioriteettinä? Eikö Pohjoisen Skandinavian pääkaupungin tulisi näyttää esimerkkiä, kuinka tukea lähituottajien siirtymistä ilmastokestävään viljelyyn, sen sijaan, että se vie rohkeilta nuorilta uskon kaupungin kykyyn olla vastuullisen tulevaisuuden rakentaja? Tuoreesta Pohjois-Pohjanmaan ilmastostrategiasta poimittu lause vesittyy nyt täysin: ”Julkisella sektorilla on tärkeä rooli esimerkinnäyttäjänä: esimerkiksi joukkoruokailuissa tulisi suosia ilmastoa säästäviä vaihtoehtoja.”

Emme voi säästää nuorten tulevaisuudesta ja kasvattaa ekologista velkaamme entisestään. Asiantuntijoista ei liene pula, vaan poliittisesta tahdosta. Talouden ja ilmaston asiantuntijat löytävät kyllä tien ulos.

Paula Ratava