Miksi vastuullisuus on ekstraa?

21.4.2020

On harmillista, että vastuulliset hankinnat ovat jotain ylimääräistä, jota pitää erikseen vaatia. Tässä hankkeessa olemme pyrkineet pitämään hankinnat minimissä ja niitä punnitaan “ankarasti”. Olemme käyttäneet paljon aikaamme siihen, että olemme miettineet, mitä markkinointimateriaaleja todella tarvitsemme ja mitä emme ja miten tarvittavan saa vastuullisena. Esillä on kuitenkin oltava ja on hyvä olla jotain vastuullista jaettavaa, jolla hankkeen viestiä viedään eteenpäin. Mutta mitä?

Logo esille? Haikailimme aluksi tyylikkäistä haalarimerkeistä paitoihin, korkeakouluopiskelijoiden haalareihin tai kangaskasseihin, mutta koska niitä oli mahdotonta hankkia vastuullisina, hylkäsimme ajatuksen. Kukin hankkeessa mukana oleva saa painaa logomme esim. omaan kirppispaitaansa. Painatuksissa on mukana Oulun paitapaino, jossa vastuullisuusasiat on otettu hyvin huomioon.

Heijastimia, tarroja, julisteita? Tilasimme lopulta myös heijastimia, sillä ne ovat aidosti hyödyllisiä henkivakuutuksia ja perheyritys Saintex kertoo ottavansa hyvin kestävän kehityksen arvot huomioon, esim. muovin kierrätyksen ja sosiaaliset arvot. Kilpailutimme myös erikseen FSC-paperille tehdyt tarrat, käyntikortit ja julisteet, joilla saamme hankkeemme logoamme hieman tutummaksi ilman vastuutonta metsänhoitoa.

Roll-uppeja? Kunhan koronatilanne hellittää, olemme toivottavasti esillä myös tapahtumissa, joissa on hyvä näkyä vähän kauemmaksi. Puinen roll-upin tuki kiinalaisesta bambusta vai PEFC- tai FSC-sertifioidusta männystä? Entäs kankaan materiaali? Paljon selvitettävää. Päädyimme lopulta PEFC-sertifioidusta männystä tehtyyn roll-upin tukeen, joka oli vastuullisin löytämämme.

Miksi kuluttajan pitää nähdä valtava vaiva löytää se vastuullisin vaihtoehto ja edelleenkin jää valinnat epäilyttämään? Sertifikaatit ovat jo isoksi avuksi, mutta suurien toimijoiden olisi hyvä näyttää esimerkkiä, että hankinnat tehdään automaattisesti kestävän kehityksen arvot huomioiden eikä vain erillisestä pyynnöstä. Uutisissa oli juuri ikävä huomio Suomen metsien uhanalaisuustilanteesta, mihin mekin voimme kuitenkin valinnoillamme vaikuttaa esim. puupohjaisten tuotteiden osalta. Ilman monimuotoisuutta emme selviä. Erilaisten brändituotteiden ympäristövaikutukset voivat olla mittavia, joten mietitään siis tarkkaan, mitä todella tarvitsemme.

Hankkeemme vie viestiä vastuullisesta kuluttamisesta eteenpäin – ja syvälle rakenteisiin. Mitä isommassa mittakaavassa toimitaan, sitä suurempi merkitys on valinnoilla. Näytetään esimerkkiä. #yhdessämuutos