Ovatko lukiolaiset valmiita toimimaan?

24.5.2021

Kuinka lukiolaiset ajattelevat ilmastonmuutoksesta ja mahdollisuuksistaan toimia sen hillitsemiseksi? Miten valmiita he ovat muuttamaan toimintatapojaan ilmastosyistä?

Hankkeemme ja Oulun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan yhteistyönä toteutettiin talvella 2020 kysely, johon vastasi lähes 1900 lukiolaista Pohjois-Pohjanmaalta. Viimeisen vuoden ajan on kyselyn tuloksia analysoitu yliopistolla ja seurauksena kattavasta tutkimuksesta on saatu kaksi mielenkiintoista gradua sekä raportti kaikista kouluun liittyvistä kyselyn kysymyksistä.

• Millainen on lukiolaisten valmius muuttaa toimintaansa kuluttamisen ja matkustamisen osalta? Tutustu Ellan
    ja Jennin graduun tästä.
  • Entäs kuinka valmiita lukiolaiset ovat osallistumaan ilmastonmuutosta ehkäisevään toimintaan yhteiskunnassa? Tutustu Teemun graduun tästä.
  • Katso myös video, jossa Ella, Jenni ja Teemu kertovat gradujen tuloksista: https://vimeo.com/521873027/394e6ea4d0

Raportti kaikista kouluun liittyvistä lukiolaiskyselyn kysymyksistä julkaistaan pian, joten pysy kuulolla! Opettajien vastauksista odottelemme myös kiinnostuneita selvityksen tekijöitä.

Kiitos tutkimustuloksista Ella, Jenni ja Teemu sekä muut yhteistyökumppanit Oulun yliopistolla. Kiitos myös kaikille kyselyyn vastanneille!