Pilottilukioiden hiilijalanjälkeä tutkimaan

1.3.2021

Pilottilukioiden hiilijalanjälkeä tutkimaan

Uusi Ilmastolukiot-hanke keskittyy pilottilukioiden hiilijalanjäljen arviointiin, korjaustoimiin ja toimenpidesuunnitelman laatimiseen.

Talvi hellittää otettaan ja aurinko kirkastaa myös väsyneen ilmastokasvattajan mieltä. Monen muun asian ohella korona kuritti myös ilmastotoimia. Ilmastohankkeessammekin muutos oli selvä: hyvin alkanut meno lukioväen kanssa kuihtui keväällä kasaan. On ollut pakko vain venyä, ideoida uutta ja odottaa – samalla kun takaraivossa jyskyttää huoli ilmastotoimien valtavasta kiireestä.

Ilmastonmuutos lukioihin! -hanke alkaa siis olla loppusuoralla, vaikkakin aivan erilaisen matkan jälkeen, mitä osasimme aavistaa. Onneksemme saimme rahoituksen Ilmastolukiot-hankkeeseen, joka jatkaa huutavan hymiömme jalanjäljissä. Aiempi hanke teki tärkeää taustatyötä 24:ssä Pohjois-Pohjanmaan lukioissa: loimme yhdessä verkostoja ja materiaaleja, herättelimme ajatuksia ja kartoitimme kipukohtia. Nyt on aika ryhtyä konkreettisiin toimiin hiilijalanjäljen pienentämiseksi edelläkävijälukioissamme: tarvitaan vaikuttavia ilmastotekoja.

Mukaan Ilmastolukioihin lähti kuusi Pohjois-Pohjanmaan lukiota: puolet Oulusta, puolet maakunnasta. Lukiot tulevat toimimaan ilmastokestävyyden oppimisympäristöinä: emme ainoastaan arvioi oppilaitosten hiilijalanjälkeä, tee korjaustoimia ja tiekarttaa tavoitteisiin pääsemiseksi, vaan luomme tästä myös pedagogisen prosessin. Tarjoamme koulutusta, tukea materiaalien käyttöönottoon sekä resursseja koulun ilmastotyöhön, mutta tavoitteisiin pääsemiseksi tärkein asia on sitoutuminen koulun taholta. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Kevät 2021 kuluu Ilmastonmuutos lukioihin! -hanketta viimeistellessä ja toimintaa arvioidessa sekä Ilmastolukiot-hankkeen askelia hioessa. Nämä sivut jatkavat myös uuden hankkeemme pohjana. Avaamme kuitenkin Koulun korjausoppaalle oman verkkoympäristönsä. Kerromme lisäinfoa kevään mittaan.

Jokainen koronasta toipumisen askel vie joko vanhaan tai uuteen normaaliin. Tehdään ekososiaalisesta sivistyksestä uusi normaali ja astutaan suoraan oikealle tielle? Avataan silmämme kouluyhteisöille, jotka ovat oppimisympäristöjä niin yhteiskunnassa toimimiseen kuin hiilineutraaliin elämäntapaan.

Vaikuttavaa kevättä!