Rakas lukio, emme voi jatkaa enää näin

17.5.2021

”Rakas lukio emme voi jatkaa enää näin”.

Koulutuspäivämme nimi kuvaa hankkeemme olemassaolon syytä.

• Lukioiden, siinä missä muunkin koulutuksen, on muututtava vastaamaan ekologisen jälleenrakennuksen tarpeita.
  • Emme voi jatkaa samalla huonoksi todetulla tiellä kohti jatkuvan kasvun ihannetta.
  • Miten lukioissa saataisiin tasapaino sivistyksen ja osaamisen kerryttämisen välille?
  • Mikä lukioiden piilo-opetussuunnitelmaan on kirjattu?
  • Kuinka koulutus voisi toimia yhteiskunnallisena muutosvoimana?
  • Mitä kaikkea ekososiaalinen sivistys meille antaakaan – puhe pelkästä luopumisesta taitaa jo riittää.
  • Entä jos tulevaisuus onkin tässä, eikä kaukana horisontissa, ja me voimme vaikuttaa siihen nyt.

Yllä poimintoja aamupäivän alustuksista ja keskusteluista.

Asiantuntijoina aamupäivän osuudessa:

✔ Ekologinen jälleenrakennus: Bios-tutkimusyksikön ja Ulkopoliittisen instituutin tutkija Emma Hakala

✔ Uudistava oppiminen: OKKA-säätiön suunnittelupäällikkö Erkka Laininen

✔Tulevaisuuslukutaito: Lasten ja nuorten säätiön tulevaisuusasiantuntija ja Tulevaisuuskoulun perustaja Otto Tähkäpää

Alustusten tallenteet lisätään YouTube-tilillemme piakkoin.

Iltapäivän työpajoissa kävimme läpi hankkeen kolmea osiota: Tiekarttaa, Koulun hiililaskuria sekä Koulun korjausopasta. Mukana pajoissa olivat:

✔ Maakunnan ilmastotiekartta: Pohjois-Pohjanmaan liiton erityisasiantuntija Ritva Isomäki

✔ Erätauko-säätiön Anna Väänänen ja Efe Evwaraye

✔ Hämeen ammattikorkeakoulun Anne-Mari Järvenpää ja Johanna Salmia

Sekä tietenkin: tuikitärkeät lukioiden rehtorit ja opettajat!

Kiitos kaikille antoisista keskusteluhetkistä ja yhdessä tekemisen meiningistä.

#yhdessämuutos